söndag 21 juni 2009

Namnkriget fortsätter!

Vilket efternamn man ska välja verkar engagera fler än bara mig och Glenn. Jag skulle nästan ge mig på en gissning att det är den vanligaste frågan som vi får från personer i vår omgivning inför bröllopet.

Efter att ha läst den här artikeln har jag fått ett par intressanta tankar. Varför inte slå ihop våra efternamn (Alvén och Boström) och bilda ett nytt namn? Jag gillar både Alvström och Bovén. Undra om något av de skulle gå igenom hos PRV. Vad tycker ni om namnen?

9 kommentarer:

Färdigbloggad sa...

Mennnn...om det är så att ingen av er vill byta namn kan man väl få behålla namnen som ni har? Eller måste en namnändring göras i samband med vigsel?

Sofy sa...

hi, hi, var försiktiga och LÄS noga innan ni fyller i pappren. Våra vänner som gifter sig om två helger kommer heta Bäckarlin, eftersom Johan Karlsson, råkade missa att läsa helt klart innan han skickade in "koll om det gick att heta så". Plötsligt fick de hem massa papper om att fixa nytt pass, nytt körkort, att företagets VD bytts ut och det skulle fixas in papper till bolagsverket medan herr Karlsson och miss Bäckström inte fattade vad allt handlade om... Så om två veckor heter de Bäckarlin! Inget fel i det...men som sagt, läs på innan du skickar iväg papprena.

Angående namnen så tycker jag att det är en ganska trist trend det där om att slå ihop namnen, även om enstaka namn blir väldigt fina och tanken i grunden är god, men särskilt unikt blir det ju inte när "var och varannan" gör det. Hm, tåls att tänkas på! Jag gillar båda era efternamn!

Mela sa...

"Finhetsordning":
1. Alvén
2. Alvström
3. Bovén
4. Boström

Terese sa...

Författarn (Mickis) - men vi vill heta samma sak för att visa att vi är en familj. Därför måste vi enas :-)

Glenn sa...

Mela, du vill verkligen hamna vid barnbordet på bröllopet?? ;-)

Anna sa...

Jag gillar Alvén :o)! Men Alvström är faktiskt riktigt fint det med... Men jag skulle nog välja mannens efternamn (förlåååååt)....

Mela sa...

Jag gör mitt bästa! :-)

Sofy sa...

Mela, vi kan käka köttbullar ihop?! Eller man kanske får hamburagre. Det vore gott.

Ruth sa...

Finns det inte något fint namn bakåt i släkten som ni kan ta? Eller ta bokstäverna i era nuvarande namn, shaka dem i en burk och ta en i taget och pussla ihop nya namnet. Kan bli riktigt spännande!